×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
واردات بخشی از کالای اساسی ایران به بندر چابهار

در صورت افزایش توجه به بندر چابهار و ورود کالاهای اساسی از این بندر در مسیر توسعه و پیشرفت قرار خواهد گرفت.

بندر چابهار اقتصادی‌ترین و مطمئن‌ترین بندر ایران است؛ این بندر به‌سبب اقیانوسی بودن و قرارگیری در خارج خلیج فارس، بندری بدون محدویت و سوپاپ اطمینان بنادر ایران خوانده می‌شود؛ چابهار یکبار نقش مهم و غیرقابل انکار خود را در اقتصاد ایران به‌عنوان بندری مطمئن و بدون محدودیت تجربه کرده است.

در ۸ سال جنگ تحمیلی، زمانی کشتی‌ها و بنادر ایران در خلیج فارس مرتب مورد تجاوز و حمله صدامیان و گاها آمریکایی‌ها قرار می‌گرفتند؛ نگاه‌ها برای تامین کالاهای اساسی ایران و واردات و صادرات به چابهار دوخته شده بود. بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار در سال ۱۳۶۲ هم‌زمان با سفر رئیس جمهور وقت، رهبر معظم انقلاب اسلامی، افتتاح شدند و تا پایان جنگ مطمئمن‌ترین و اصلی‌ترین راه تجارت دریایی ایران به‌حساب می‌آمدند.

تجربه موفق چابهار به‌عنوان بندری بدون محدودیت و اقتصادی در جنگ تحمیلی موجب شد، پس از جنگ، مقدمات توسعه بندر چابهار در دستورکار ایران و مورد تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب قرار گیرد و فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم از سال ۱۳۸۷ با اعتباری بالغ‌بر ۳۵۱ میلیون دلار شروع شد.

فاز اول توسعه بندر چابهار به‌عنوان یکی‌از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیرساختی تاریخ ایران با جدیت در دستورکار قرار گرفت و آذرماه ۹۶ هم‌زمان با سفر رئیس جمهور به چابهار افتتاح شد؛ بندر شهید بهشتی قرار است در قالب ۴ فاز تا سال ۱۴۰۴ به افق تخلیه و بارگیری ۷۷ میلیون تن در سال برسد و یک ‌تنه بخش مهمی از بار دیگر بنادر حاضر خلیج ‌فارس را به‌عنوان بندری بدون محدودیت و به‌صرفه به‌دوش بکشد و به مراتب به مرکز صادرات، واردات و ترانزیت ایران و حتی آسیای میانه و افغانستان تبدیل شود.

فاز اول بندر چابهار هم‌اکنون با قابلیت تخلیه و بارگیری ۸٫۵ میلیون تن بار و کالا در سال و در صورت توسعه پسکرانه‌های ریلی و جاده‌ای با توانایی تخلیه و بارگیری ۱۵ میلیون تن در سال افتتاح شده است و حالا باید با عزم و دغدغه‌ای جامع بخشی از بار و صاحب کالای ایرانی را به‌جای بنادر خلیج فارس به آن جذب کرد.

بندر چابهار به‌واسطه‌ی قرارگیری در خارج از خلیج فارس هم ‌بندری مطمئن و بدون محدویت و هم به‌سبب قرارگیری در مبدا ورودی دریای عمان و نزدیکی به‌مسیرهای اصلی تجارت دریایی در اقیانوس هند، بندری اقتصادی و به‌صرفه‌است؛ اقتصادی به‌آن دلیل که تمام کشتی‌های صادراتی، ترانزیتی و وارداتی ایران برای تردد از کنار آبراهه چابهار عبور و حداقل ۷۰۰ مایل از چابهار دور شده و در بنادر ایران در خلیج فارس تخلیه و بارگیری می‌کنند که به‌صرفه است همینجا در چابهار پهلوگیری و تخلیه کنند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

false
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: