×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
آخرین اخبار از تامین مالی پروژه راه‌آهن چابهار زاهدان

پس از کش و قوس های فراوان هنوز هم پروژه راه‌آهن چابهار زاهدان به سرانجام نرسیده و دولت به دلیل تامین نشدن منابع مالی لازم بودجه این بخش را به حساب پیمانکار واریز نکرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، “آستان قدس رضوی اقتصادی‌ترین راه آهن ایران یعنی چابهار- زاهدان- سرخس را در راستای اجرای ماموریت‌ محرومیت‌زایی تامین مالی کند”، این درخواست سه‌ ماه پیش جمعی از بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران خطاب به تولیت آستان قدس رضوی است که شاید فرجی باشد بر بی‌پولی اقتصادی‌ترین راه ریلی ایران.

محور ریلی چابهار- زاهدان- مشهد- سرخس به‌طول ۱۳۵۰ کیلومتر به‌ عنوان طولانی‌ترین و اقتصادی‌ترین محور ریلی در دست ساخت ایران است و بال دوم بندر چابهار، بندری که هرچند بهره‌برداری از فاز اول آن یکی‌از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیرساختی کشور در صد سال اخیر نام گرفته و مجهز به به‌روزترین امکانات تخلیه و بارگیری است اما در عمل به‌خاطر عدم توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای از دور رقابت و جذب کلا خارج است.

به گواه کارشناسان و صاحب‌نظران بین‌المللی بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و به‌خاطر قرارگیری در خارج از خلیج فارس و مبدا ورودی اقیانوس هند در دریای عمان راهبردی‌‌ترین، ‌به‌صرفه‌ترین، امن‌ترین و اقتصادی‌‌ترین بندر ایران، افغانستان و ۵  کشور آسیای میانه است؛ بندری که قرار است در طرح استراتژیک توسعه سواحل مکران یک‌تنه بار دیگر بنادر خلیج فارس در آینده نزدیک را به دوش بکشد و به بندر اصلی واردات، صادرات و ترانزیت ایران، افغانستان و ۵ کشور آسیای میانه تبدیل شود.

شرط عملیاتی شدن راهبردی‌ترین بندر ایران ریل است؛ عمده بارهای ترانزیتی، وارداتی و صادراتی ایران ،افغانستان و آسیای میانه به‌دلیل تناژ بالا و طی مسافت طولانی اصطلاحا ریل‌پسندند و به‌صرفه است تا با ریل جا به جا شوند.

محور ریلی چابهار-زاهدان-سرخس در دو قطعه در حال ساخت است،  قطعه اول به‌طول ۶۱۰ کیلومتر قرار است چابهار را به زاهدان و به شبکه ریلی کشور تا مرز میلک(مرز مشترک ایران و افغانستان) متصل کند و قطعه دوم نیز زاهدان را به بیرجند و سپس سرخس به‌ طول ۷۶۰ کیلومتر متصل می‌کند و امکان اتصال ریلی چابهار با مرز ترکمنستان و آسیای میانه نیز فراهم می‌شود.

محور ریلی چابهار- زاهدان به‌ طول ۶۱۰ کیلومتر از سال ۸۹ آغاز شد اما به‌دلیل کمبود اعتبارات با وقفه‌ای سه‌ ساله رو به‌ رو شد و دوباره در سال ۹۲ این‌بار توسط قرارگاه سازندگی حضرت خاتم الانبیا(ص) شدت گرفت. قطعه دوم آن هم از زاهدان تا سرخس به‌تازگی در اواخر سال گذشته آغاز شده است.

۷۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار تکمیلی

طبق قانون بودجه ۹۷، احداث کریدور ترانزیتی چابهار-سرخس مجموعاً به ۷هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما در طول ۸ سال گذشته جمعاً کمتر از یک هزار میلیارد تومان به آن تخصیص داده شده است. عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور می‌گوید: تاکنون هزار میلیاردتومان از محل بودجه و اوراق به قطعه اول این راه آهن حدفاصل چابهار تا زاهدان تخصیص یافته و برای تکمیل قطعه اول حدود ۴ هزار میلیاردتومان دیگر اعتبار نیاز است.

وی می‌افزاید: اکنون زیرسازی قطعه چابهار به ایرانشهر بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مجموع پیشرفت فیزیکی راه آهن چابهار-زاهدان به ۳۳ درصد رسیده است.

آستان قدس فعلاً گزینه دولت نیست

با این حال اما به‌نظر فعلا گزینه آستان قدس روی میز دولت نیست؛ محمدرضا رئیسی مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی اخیرادر گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های محلی گفته: در مورد پروژه ریلی زاهدان به سرخس هنوز اقدامات جدی انجام نشده است و علیرغم این‌که ۲ سال از زمان اعلام آمادگی شرکت عمران قدس رضوی برای مشارکت در این پروژه به وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد ولی پاسخی از این وزارتخانه به ما نرسیده است.

وی تاکید کرده: شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی در معاونت ریاست جمهوری هم جلسه‌ای درمورد این پروژه داشته‌ و در آن­جا هم برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی کرده اما متاسفانه هنوز به این درخواست پاسخی داده نشده است.

هرچه که باشد، تامین مالی اقتصادی‌ترین پروژه ریلی ایران توسط آستان قدس با توجه به محدودیت ایران در استفاده از منابع خارجی در شرایط تحریم و صدالبته بدقولی مهارجه‌ها، منطقی‌ترین گزینه برای تکمیل سریع این پروژه ریلی است؛ پروژه‌ای که بال دوم راهبردی‌ترین بندر ایران برای مبادلات تجاری آینده اقتصاد ایران است.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

false
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: